1 april

Zo eens per jaar spreek ik af met Thea en Trees. We gaan dan wandelen. Vandaag op het programma de NS-dagtocht van Arnhem naar Heelsum. Met een geleende kortingskaart stap ik op zaterdagmorgen in de trein. Mijn wandelmaten hebben de trein in Rotterdam gemist, maar da’s niet erg, want voorlopig regent het in Arnhem. Daar zijn ze, met Nordic Walking stokken! Als Thea en Trees het toilet bezoeken pas ik even op de stokken. Een oudere vrouw spreekt mij aan “Zijn die stokken erg duur?” vraagt ze me. “Ik zou het niet weten, mevrouw”, ik ben nog veel te jong om met stokken te lopen, ik pas er alleen maar op.” Als we koffie hebben gedronken besluiten we van start te gaan. Het is droog. We lopen Arnhem uit, langs het spooremplacement en gaan vervolgens via landgoed Mariëndaal de uiterwaarden in en lopen naar Oosterbeek. Dan zijn we inmiddels al een keer gestopt om een dopje van een Nordic Walking stok uit een put te vissen. De kerk van Oosterbeek is een van de oudste kerken van Nederland. Voor de deur een 300-jarige knotlinde. We vervolgen onze weg via een mooi kerkpad. Uiteindelijk komen we bij de Westerbouwing, een uitspanning, hoog boven de Rijn met een prachtig uitzicht. Het restaurant is alleen op zondag open. Als wij er zijn regent het pijpestelen, dus we schuilen er een tijdje en vinden het jammer dat we geen grote thermosflessen koffie en thee, broodjes en appeltaart bij ons hebben. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de busladingen toeristen die van het uitzicht komen genieten. De zon is weer gaan schijnen. Veel klimwerk op deze wandeling. We drinken koffie in kasteel Doorwerth, na 12 kilometer gewandeld te hebben. Eindelijk! Ik hoor van Trees hoeveel kilometer bloedvaten ik heb en hoeveel gedachten per dag. Ik verbaas me erover en vergeet het direct weer. Zoals ook bijna weer de Nordic Walking stokken worden vergeten. Het is nu nog een klein stukje naar Heelsum, tenminste volgens het boekje. Het valt wat tegen, die laatste 3 kilometer. Op onze weg nog een aantal flinke “colletjes” en een loslopende koe. Uiteindelijk komen we in Heelsum bij een een kerkje op een terp. We stappen bijna direct in de bus naar Arnhem, die ons terugbrengt naar het station. Hier nemen we afscheid. Uitgewaaid en bijgekletst.

