Een koninklijke tocht

Het is Koninginnedag. Een uitgelezen dag voor een wandeling over de Wassenaarse landgoederen. Alex en Max zijn niet thuis, die lopen in de regen, in Zeewolde. Ik loop met de Wandelpool in hun achtertuin in de zon. Enigszins beschaamd moet ik bekennen dat ik hier voor de eerste keer in mijn leven ben. Ik, 43 jaar, geboren en getogen te ’s Gravenhage, dochter van een Wassenaarse, bekijkt voor het eerst van haar leven de pracht en praal van de landgoederen tussen Voorschoten en Den Haag. Ik ben verrast. Verrast door de mosheuvels in Backershagen, verrast door de seringenberg, verrast door het ooievaarsnest in Marlot en verrast door de hondenbegraafplaats in Clingendael. En dan heb ik het nog niet eens over de Japanse tuin gehad, of over de leuke horecastopjes in historische theeschenkerijen. Kortom een dag met een koninklijk gouden randje! Lang leve de koningin. Hoera, hoera, hoera.

