Elfbekenpad, 1e etappe

Kasteel_2

Mijn laatste echte vakantiedag. Voor het weekend worden tropische temparaturen voorspeld. Ik ben geen echte zomerwandelaar, maar met de temperaturen van deze vrijdag (ongeveer 25 graden) zal het me nog wel lukken. Ik wandel met de wandelpool, o.l.v. Mieke. De wandelingen van Mieke zijn leuk. Als ze ze zelf uitzet, “doen” we altijd wel een wetering. Lekker struinen door het hoge gras, langs het water. Dit keer wandelen we de eerste etappe (24 km.) van het Elfbekenpad. Een uitgezette wandeling langs de Veluwerand en de IJsselvallei. We lopen van Vaassen naar Gortel en van Gortel naar Emst, om vervolgens terug te keren naar Vaassen. Het is warm, erg warm.
We komen eerst langs kasteel Cannenburg en gaan het bos in. In dit bos vind je een aantal sprengen, gegraven waterlopen voor de papierindustrie van weleer. Het bos brengt verkoeling. Onderweg ontmoeten we verschillende hazelwormen. De hazelworm is een lichtbruine slang, die geen slang is, maar een pootloze hagedis waardoor het dier uiterlijk veel op een slang lijkt. Oranjeweg_2

Een behoorlijk aantal medewandelaars kent deze omgeving en maakt me lekker met de verhalen over ijsjes van Rozeboom. En gelukkig, ook deze tocht gaat langs de beroemde ijsboer, waar we toch echt niet zomaar zonder meer langs kunnen lopen.
Nog iets waar we ook niet om heen kunnen is het WK voetbal. In de dorpen is het flink oranje. Maar deze Oranjeweg was er waarschijnlijk al langer. We zijn hier tenslotte in de buurt van het Kroondomein.
Of het onderstaande bord tijdens een stop in een café voor ons bedoeld is, denk ik dan ook niet.

Laat_ze_maar_1

Zwaan_1

