Almere, kun je daar wandelen dan?

NieuwNatuurlijk, je kunt eigenlijk overal wandelen. In mijn zoektocht naar alle facetten van het Nederlandse landschap, kun je ook het nieuwe land niet overslaan. Hoe heeft het zich daar na pak ‘m beet 40 jaar ontwikkeld? Kun je dan spreken van natuur? Een wandelpoolwandeling van Luuk Jacobs bestaat vandaag uit een rondwandeling vanaf de Kemphaan en een wandeling naar de Groene Kathedraal. Ik moet zeggen de Kemphaan heeft, als Stadslandgoed, een redelijk voorname uitstraling. Want dat is toch mijn associatie met een landgoed. Het is strak, modern, maar er is wel over nagedacht. De horecagelegenheid is hypermodern, maar de koffie ouderwets lekker.
De groep is plezierig. Een groot deel van de mensen is afkomstig uit Almere en heeft dat lekkere vette Amsterdamse accent. Het weer is prima. Een graad of 24 en een verkoelend briesje. Als je vraagt naar de wandeling in xc3xa9xc3xa9n woord, dan zou ik zeggen "GROEN". Wat is het daar groen! Misschien wel iets txc3xa8 groen. Er zijn weinig bloemen. Ik hoorde dat het wel de bedoeling is dat daar verandering in komt.  Het landschap is bedacht, er staan veel bankjes en de fietspaden zijn prima in orde. Het stuk langs het Gooimeer is even wat minder groen, ik zie aalscholvers.
Na de pauze bij het tankstation lopen we naar de Groene Kathedraal. Ontstaan in 1987 door het planten van 178 populieren in de vorm van de kathedraal van Reims. Een landschapskunstwerk. Alleen in de Flevopolder heb je plaats voor dergelijke projecten. En ruimte, dat is een groot goed in Nederland.

Kathedraal
De Groene Kathedraal

