Een rondje om het Schildmeer

Eemskanaal_1
Voor half november zitten er nog flink wat bladeren aan de bomen. Ieder jaar zeg ik weer, dat ik nog nooit zo’n mooie herfst heb meegemaakt. Een verschil, dit jaar is het echt zo. Groningen is op zo’n dag als vandaag volgens mij op zijn mooist. Mooie luchten, fris, hollands landschap. Om lekker uit te waaien. De spinnenraggen uit het hoofd!
We beginnen in een bijzondere blokhut in Steendam, met koffie. We lopen een rondje, van 18 kilometer, om het groningse Schildmeer. We hebben nog uitgekeken naar de  stoomboot van Sinterklaas, maar die is niet op het Schildmeer gesignaleerd. Onderweg hebben we het uitgebreid gehad over juffertorens. In de verte zagen we ook steeds zo’n toren.
In Overschild hielden we lunchpauze, in de speeltuin naast de kerk. We vervolgden onze weg langs het Eemskanaal en liepen terug naar de blokhut, De Otter, waar we nog wat hebben nagepraat.
Kop_1

Op mijn reis terug naar huis, nam ik een andere weg dan op de heenreis. Je kunt het ook verdwalen noemen. Maar dat is het dan ook weer niet. Want ik zou om kunnen keren en naar een bekende plek terug kunnen rijden. Als ik eenmaal op zo’n “verkeerde” weg zit, rijd ik meestal door tot ik weer een bord zie. En zo kwam het dat ik langs de juffertoren van Schildwolde reed. De toren die ons al de gehele dag vergezelde. Na vandaag wist ik dat dit een juffertoren moest zijn. Een foto heb ik niet meer gemaakt. Mijn benen lieten weten, dat het beter was dat ik pas thuis zou uitstappen.

Toren_met_klok_2

