Van alles wat

Elburg_1
Gisterochtend vertrok ik voor een wandeling naar ’t Harde. Een voor mij onbekend gebied. En dat begint aardig bijzonder te worden, want ik heb zo ongeveer overal wel gewandeld in een straal van 60 kilometer rond A. Onderweg naar het beginpunt van de wandeling, kwam ik de eerste lammetjes tegen en twee ooievaars waren bezig met de inspectie van een mogelijk nest. De temperatuur bracht mij echter met beide benen terug in de winter. Ik denk dat deze zo rond het vriespunt is blijven steken, op deze gure zaterdag. In ’t Harde trof ik mijn medewandelaars en Alida, die de tocht had georganiseerd voor de Wandelsite. Met xc3xa9xc3xa9n wandelaar had ik een korte conversatie van station ’t Harde tot het AC-restaurant. Hij vertelde dat hij begreep hoe allochtonen zich moesten voelen, nu hij als Leidenaar in eeen klein Fries dorp was neergestreken. Daar is ons gesprek blijven steken, want na de koffie in het AC bleek dat de man huiswaarts was gekeerd. Hij was niet alleen allochtoon, maar ook illegaal. Hij had zich niet op de juiste wijze aangemeld bij de Wandelsite en mocht niet mee.
Tot_ziens_1
De wandeling is een echte aanrader. Landgoederen, dijken, bos, het Veluwemeer, fundamenten van een weggespoelde kerk, de vesting Elburg, kortom Nederland op zijn Nederlandst. Onze stop in Elburg was prima. De erwtensoep alhier was door de ANWB met een 9 beoordeeld. De wandeling die iets langer werd dan gepland, eindigde weer bij het AC, waar we nog wat nagepraat hebben. Uiteindelijk vertrok ik huiswaarts. Het was een beetje “weeralarmweer”. Flinke sneeuwbuien hebben mij naar huis vergezeld. Thuis wachtte mij een pan warme erwtensoep (cijfer 9+) en een knappend houtvuur in de kachel. Als een poes heb ik mij in mijn stoel opgerold en ben er de hele avond niet meer uitgekomen.

