Gasselte

De zaterdagochtend ligt er grijs bij. Maar voor een rasechte wandelaar mag dat de pret niet drukken. Ik ben er klaar voor en reis af naar Gasselte. Chris heeft weer een bonte verzameling mensen bij elkaar gekregen en na een kop koffie vertrekken we voor de wandeling. Het mooie van Gasselte vind ik dat je zo vanuit het dorp de natuur inloopt.
Boom_5
Het is een echt hunebeddengebied; De eeuwenoude Hondsrug, met een altijd weer bijzonder uitzicht op de veenkoloniën erachter. We volgen een groot deel van het Drentepad. We lopen langs de grafheuvels en hunebedden van Bronneger, waar absoluut mijn favoriete hunebed ligt. Onze stop is in Borger bij het Hunebedcentrum. Hier drinken we koffie uit trechterbekers, uitvoering 2007, en eten we erwtensoep, waar zelfs een hun nog een hele maaltijd aan zou hebben. Het lijkt me verstandiger als ik het bij een licht groentensoepje houd, als ik mijn ene been nog voor het andere wil krijgen. Tijdens onze

Mos_1
stop is het gaan regenen. Het regent niet hard en koud is het al helemaal niet. De wandeling blijft dan ook aangenaam. Via Queens graszoden (hoe krijgen ze dat gras toch zo strak en groen?) en Drouwen komen we weer terug in Gasselte. De zon prikt door de wolken. De jassen gaan los. Bij ’t Moatie wordt de wandeling afgesloten met warme chocolademelk, wafels met kersen en slagroom, waar zelfs een hun ……….

