Knapzakroute Vledder – Vledderveen

Eigenlijk had ik een beetje de smoor in vanochtend. De weersverwachting was te weinig
Vledder_3
hoopgevend om af te reizen voor een tweede etappe van het Twentepad. Regen met hagel en zware windstoten, in de middag. Een beetje bij huis blijven maar! De keuze is natuurlijk reuze. Ik heb een volledige bibliotheek met nieuwe knapzakroutes en daartussen zit ook die van Vledder – Vledderveen. Zo’n 20 kilometer van huis. Het voelt als een thuiswedstrijd, maar het gekke is bij een knapzakroute wordt het dat nooit. Je komt altijd op verrassende plekjes waar je nog nooit bent geweest. De boekjes van de knapzakroute geven leuke achtergrondinformatie, die ik al lopend voorlees, aan Laurens. Voor ik het weet ben ik dan al langs boerderij nr.7 gekomen, terwijl ik met mijn neus in het boekje zit en waar ik dus eigenlijk iets had moeten zien. Ik raak er ook een beetje van buiten adem, van lopen en voorlezen tegelijk. Gek, want kletsen en lopen tegelijk gaat prima.
Huis_2
Wij pakken de route op in Vledder en lopen naar het landgoed Vledderhof. Het landgoed werd in de negentiende eeuw aangelegd en werd jarenlang bewoond door de burgemeester van Vledder, die destijds de Maatschappij van Weldigheid krachtig ondersteunde.  Het landhuis is eigenlijk een herenboerderij, met een witgepleisterd voorhuis. De rododendrons op het landgoed, staan allemaal in volle bloei, wat het een nog voornamer uitstraling geeft. We lopen verder, richting Friesland. Het is wel duidelijk dat we in de voormalige Kolonixc3xabn van het Land van Weldadigheid zijn beland. Dit gebied heeft een interessante geschiedenis, die overal terug te vinden is. In de namen van de boerderijen, in de koloniehuisjes en in de namen van de straten.
Via Vledderveen en het mooie Molengat (veenplas) keren we terug naar Vledder. Het weer is prima gebleven, waarschijnlijk ook in Twente. Maar, Twente ligt er volgende week ook nog wel.

