Er gaat niets, maar dan ook niets boven Groningen

Gebouw2 Gebouw1
Sinds kort organiseert Louis van der Walle voor de Wandelpool wandelingen in en rond de stad Groningen. Louis nam ons vandaag mee op ontdekkingsreis. De reis ging van Station Groningen door de wijk Helpman, langs het volkstuincomplex. We namen even de tijd om een antroposofisch tuinhuisje te bekijken. Ik heb weinig te wensen, maar bij het idee aan zo’n tuinhuisje in de tuin, zwijmel ik helemaal weg. Na een uur gewandeld te hebben komen we bij een huis op een plek waar van 1215 to 1594, een Cisterciënzer vrouwenklooster heeft gestaan. Annemiek Bos die in het huis woont, heeft een klein bezoekerscentrum ingericht. Terwijl buiten de regen naar beneden stroomt, vertelt zij ons over het klooster Yesse. Het houtvuur en de koffie maken me rozig, of is het toch de gewijde grond, die mij doet ontspannen? Ik vind het altijd geweldig als iemand zo gedreven kan raken en die gedrevenheid ook wil delen met anderen. Zeker een bezoekje waard dit mooie hoekje Haren. We lopen weer terug naar de stad. De regencape gaat aan, uit, weer aan en uiteindelijk blijft hij uit.  We bekijken begraafplaats Esserveld en gaan vervolgens naar het Hoornse Meer. Ook hier vertelt Louis uitgebreid over de architectonische bijzonderheden van de verschillende gebouwen in deze wijk. In Kaap Hoorn drinken we koffie. Na de koffie wordt het tijd richting station te gaan. Maar niet voordat we eerst nog even stil staan bij wat “Amsterdamse School” gebouwen. De “Amsterdamse School” is subthema van de wandeling. Veel architectuur van S.J. Bouma, bekijken we van dichtbij. We eindigen bij het station, waar we ons verbazen over het “stadsterras”, wat het zicht op het neo-renaissance station van Groningen totaal ontneemt. Ome Loeks en zijn paard zien het aan en houden wijselijk de mond. En ik ook maar, want van bouwkunst heb ik geen kaas gegeten. Dat wil niet zeggen, dat ik er niet van geniet.
Tuin

