Hoe ver is mijn heide?

Heide
Nou ja mijn heide. De heide is toch van ons allemaal? Of is ie van Natuurmonumenten? Vandaag was hij een beetje van mij en de 12 wandelsiters, die met me meeliepen. Een tikkeltje benauwd kreeg ik het toen ik zag waar iedereen vandaan kwam reizen. Je hoopt dat die 20 kilometer te voet, de moeite waard zijn om 200 kilometer voor te rijden. Nou ja, een ding zat in ieder geval mee, het weer! Het was super wandelweer, niet te warm, niet te koud. Wat nog meer mee zat, was de bloeiende heide. Dat maakte de grote oversteek over het Dwingelerveld extra de moeite waard. Je plant zo’n tocht, maar je moet altijd maar afwachten of de heide meewerkt. Nog een opsteker was de club die meeliep. Erg gezellig, veel gelachen. En praktisch trouwens. Iemand bleek een ingenieus zakmes in de tas te hebben, waaraan een lepel en vork, maar helaas geen rietje waar iemand anders dan weer behoefte aan had. Padvinder Charlotte, toverde echter zonder omhaal een rietje tevoorschijn. We liepen door de Anserdennen naar het theehuis. Buiten was geen plek meer, dus hebben we binnen biologische karnemelkjes, sapjes en kruidentheetjes genuttigd. De laatste vier kilometer kostten weinig moeite. Bij het startpunt “De Groene Hof” in Ansen, wachtte ons een grote pan groentesoep, die de padvinder had geregeld voordat we vertrokken. Echte soep met vlees en ballen en kruiden uit de kruidentuin van mijn buurvrouw. Terwijl de koeien op de achtergrond de schuur binnen schoven om gemolken te worden, genoten wij van de soep op het terras.
Er gaat eigenlijk niets boven zo’n “gewone” zaterdag in je achtertuin. En nog leuker is het om anderen te laten zien waarom je je achtertuin zo mooi vindt.

Hoe_ver
Hoe ver is mijn heide?

 

