Het Friese Veen en de landgoederen bij Eelde en Paterswolde

Friesche_veen
Ik loop vandaag met Loes en Marjolein door het Friese Veen. Zowel Loes als Marjolein hebben goede herinneringen aan dit gebied. Je kon er vroeger heerlijk schaatsen, toen er nog wel eens ijs lag. En in de zomer huurde Loes er een roeibootje en ging er dan met de kinderen en de picknickmand op pad. Tot vandaag had ik geen enkele herinnering aan het Friese Veen.
Het Friese Veen is bezit van Natuurmonumenten. Het is een prachtig natuurgebied met moerasbos, rietlanden en open water. Het grenst aan de landgoederen Vennebroek en de Braak.
Kerk_13
Ik houd mijn hart vast “moerasbos”. Er is vannacht zeker 20 mm. water gevallen en ik vraag mij af of we niet kopje onder gaan in het moerasgebied. Als het een beetje tegenzit, worden we over 500 jaar opgegraven als veenlijken. Zullen we dan de boeken en het Drents Museum in gaan als “De wandelaars van het Friese Veen?” Maar het valt mee. Natuurmonumenten heeft een keurig dijkje aangelegd door het gebied, dat de voeten droog houdt. Verderop het dijkje zijn nazaten van de familie Kamphuis, van landgoed Vennebroek, met vrinden aan het jagen. Keurige heren in groene kledij, zorgen vandaag voor het kerstmaal en voor een nieuw vossenbontje voor moeder. Wij weten eigenlijk niet hoe we ons moeten gedragen in zo’n club jagers. Moet je dan fluisteren? Moet je hard doorlopen of juist langs sluipen? De mannen hebben geen probleem met ons wandelaars. Een van de heren neemt de hoed af en maakt een lichte buiging. Alle jagers, klappen het jachtgeweer in, als we langslopen. Waar vind je nog dat soort mannen? Volgens mijn echtgenoot is dat voorschrift. Weg romantiek.
Buitenplaats
De rest van de wandeling is sowieso een wandeling op stand. De landgoederen zijn heel mooi. We pauzeren bij de Buitenplaats in Eelde. Met onze modderschoenen kunnen we het museum beter niet bezoeken, maar we mogen wel in het restaurant. We zetten de wandeling voort en lopen door Eelde en over het landgoed de Braak. Het laatste stuk voert ons langs het water, terug naar Café Het Friesche Veen. Helaas is het gesloten. Hier eindigt dan ook onze tocht. Ik weet zeker, ik krijg vast meer herinneringen aan het Friese Veen.

Kakelbont_1

