Het is klimmen en dalen geblazen …..

Blauwe_meer_1
Op deze ongebruikelijke vrije donderdag heb ik met de hond een rondje gelopen rond het Blauwe Meer. In 1905 richtte de Groningse ondernemer Roelfsema in Hoogeveen de kalkzandsteenfabriek Albino op. Kalkzandsteen was in die tijd een innovatief product dat veel goedkoper geproduceerd kon worden dan baksteen. Roelfsema koos voor Hoogersmilde, omdat de locatie per schip gemakkelijk te bereiken was. Ook was er aan wit zand geen gebrek. Na vele tientallen jaren, waarin de zandzuigers onafgebroken hun werk deden, ontstond het Blauwe Meer. In het zand van het Blauwe Meer komt plaatselijk glauconiet voor, een mineraal met een donkergroene kleur. Samen met de diepte zorgt dit voor de blauw-groene kleur van het meer. Ik had het Blauwe Meer nog niet eerder gezien. Ik ben niet zo’n “strandliefhebber”. In de zomer trekt half Drenthe naar het Blauwe Meer en ik kan me nu ook wel voorstellen waarom. Mij bekroop direct een vakantiegevoel. Rond het meer ligt een bosgebied met wandelpad “op hoogte”, ik waande mij soms even in de Morvan. Da’s lekker op zo’n grijze januari-dag. Kortom, ik was blij verrast en vroeg me af waarom ik hier, zo dicht bij huis, in die elf jaar dat ik in Drenthe woon niet eerder ben geweest. Dat de wandeling niet zonder risico was, las ik toen ik bijna bij mij auto terug was. Mij was het eigenlijk niet opgevallen en ik zou zeggen, als je er wilt wandelen, dan moet je je zeker niet door dit bordje laten ontmoedigen. Alleen in een rolstoel red je het volgens mij niet.Conditie

