Siberië

Om het hoofd leeg te maken, doe ik een rondje met mijn hondje. Het is de wandeling van 9 kilometer, die vorige week in het Dagblad van het Noorden stond. Ik loop het rondje Stuifzand-Tiendeveen-Stuifzand.
Ik loop door de buurtschap, Siberië. Dat roept vragen op. In de Franse tijd kreeg deze

Siberie_2
streek haar naam als synoniem van een oord vol ellende, zoals men die kende uit de verhalen van de soldaten van Napoleon, na diens veldtocht naar Rusland. Tijdenlang was dit gebied een soort niemandsland, waar armoede en een soort wetteloosheid heersten. Dit gebied achter Hoogeveen, heeft een historie van turfsteken. Hierdoor heeft het landschap een blokvormig karakter gekregen met rechte lijnen.
Aan het eind van de wandeling loop ik door Kremboong. Het natuurreservaat Kremboong is slechts een restant van het Kremboongbos van een eeuw geleden. De voormalige eigenaar heeft het bos genoemd naar zijn succesvolle suikerrietplantage op Java.
2008_0229011

