Amsterdam: water

Carre

Het wordt tijd dat ik weer eens in beweging kom. Letterlijk en figuurlijk. Het stormt flink, ik beweeg als vanzelf. Ik neem de trein naar Amsterdam en meld mij bij het Noord-Zuid Hollands Koffiehuis. Marco heeft 17 wandelpoolers op zijn lijstje staan.
Plas
We beginnen ons Amsterdams avontuur op de rondvaartboot van Plas rondvaarten. Hoe lang het geleden is dat ik een rondvaart maakte, weet ik niet, maar in ieder geval lang. Ik weet wel dat ik het nu heel anders beleef, dan toen. Wat een mooie stad is het toch, zeker vanaf het water! Dat het flink waait vandaag, merken we op het IJ. Zo’n bootje blijft dan helemaal nergens. Maar de “kapitein” is wel wat gewend en merkt op dat de emmers aan de zijkant niet voor passagiers met zeeziekte zijn, maar bedoeld om afval in te doen. Wie de emmer voor andere doeleinden gebruikt, gaat overboord.
Na de rondvaart en de koffie, zetten we flink de pas erin. Er moet nog 20 kilometer gewandeld worden. We volgen de waterwegen van de hoofdstad. Eerst gaan we een stuk langs De Amstel. Daarna zuidwaarts door het Amstelpark, we volgen de Schinkel door Oud-Zuid en komen via het Vondelpark op het Leidseplein. Dan nog even door de Jordaan en over de Prinsengracht naar het Westerdok, waar we nog iets drinken, in “Open”. De trein brengt me netjes weer terug naar Meppel. Deze dag in het water gevallen? Echt niet.

Wester

