Hollandsche Rading – Den Dolder

Tondelzwam
Het is woensdag. Een mooie winterse dag. Het is zelfs een beetje wit. Het weer is helder en puur. Ik zit al vroeg in de trein voor een wandeling op de Utrechtse heuvelrug. Bij station Hollandsche Rading sluit ik me aan bij een stel wandelpoolers. De organisator, wacht ons na 5 kilometer op. Hij kort voor zichzelf de wandeling in, omdat hij herstellende is van een griepje. Daardoor loopt hij ook niet de wandeling die in het wandelpoolboekje staat, maar kiest hij voor de beschutting van het bos.

Mijn favoriete wandelingen zijn altijd die met mensen die een gebied echt kennen. Zij weten alle leuke paadjes en doorsteekjes. De wandeling is afwisselend en geeft me het gevoel dat de provincie Utrecht een groot natuurgebied is.

Tafeltje
Dat je onderweg altijd wel iets tegenkomt, blijkt ook weer vandaag. Voor een hek van een landgoed staat een theetafeltje op wielen. Een kitsch ding. De grote vraag is wie het tafeltje daar heeft neergezet en waarom. Is het grofvuildag? Is het gestolen en hier bij nader inzien achtergelaten? Is het een grap? Of is “Het tafeltje” een nieuw programma op SBS6 en worden we genadeloos gefilmd, zonder dat we er erg in hebben? De organisator hoeft niet lang na te denken, hij pakt het tafeltje op en verbergt het in het bos, om het later op te halen. Is het tafeltje binnenkort bij Opsporing Verzocht, dan weten wij er meer van.

Kop

In Lage Vuursche hebben we een stop. Op zondag en in de zomer hoef je hier niet te komen, dan is het afgeladen met auto’s, fietsen en mensen. Maar op zo’n woensdagmiddag is het goed te doen. We eindigen op het station in Den Dolder. Daar neem ik die hele handige stoptrein, die mij naar Zwolle zal brengen. Ware het niet dat hij in Amersfoort 20 minuten stilstaat, door een mankement en later nog eens 10 minuten extra vertraging oploopt omdat de intercity’s er langs moeten, waar ik ook in had kunnen zitten. Ach, wat zal een mens zich druk maken.

Boerderij

