Pelgrims op het Hogeland

Leermens

Zeerijp
24 mei a.s. loopt Tiny een wandeling op het Hogeland. Een rondje Loppersum, Zeerijp, Leermens, Eenum, Wirdum, Loppersum. Vandaag lopen we hem voor. Mooier dan nu zal de wandeling niet worden. Het frisse groen en de bloesems van het voorjaar, een heerlijk zonnetje en een prachtige wandeling. Als pelgrims trekken we van kerk naar kerk, van wierde naar wierde. In de Jacobuskerk van Zeerijp treed je een andere wereld binnen.
Eenumwierde_2

Eenum
De kerk is versierd met gestileerde plantenranken. Het zijn moorse motieven die horen bij de Jacobusverering. Aan de wanden hangen strenge zwarte borden, herinneringsborden voor de bewoners van de borgen in de omgeving, die het tijdelijke voor het eeuwige hebben verruild. Veel van deze borden werden opgestookt. Er zijn er nog maar drieenzestig, waarvan er elf in de kerk van Zeerijp hangen.
Nu heb ik het alleen nog maar over Zeerijp gehad. De andere dorpen zijn minstens zo betoverend. Ik had jullie er graag meer over verteld, maar ik moet mijn koffer pakken, want morgen vertrek ik naar Frankrijk voor een heerlijke vakantie. Ik zou zeggen met Tiny mee, de 24e!
Bloesem

