Van Kampen naar Zwolle

Kampen
Rika loopt het Hanzestedenpad en begint vandaag met de etappe van Kampen naar Zwolle. Sinds lange tijd regent het . Jammer voor de wandeling, maar goed voor mijn tuintje. Met die gedachte troost ik mij. En ik moet zeggen, na de hitte van vorige week zaterdag, voelen de druppels weldadig fris en verkwikkend. Maar geen sandalen dus dit keer.

We beginnen met een stadswandeling in Kampen. Een prachtige hanzestad. Ik ga er zeker nog eens terug met zonnig weer. Na de koffie lopen we over de IJsseldijk. We passeren IJsselmuiden, Wilsum en ’s Heerenbroek. In het gebied zitten veel ooievaars op nesten. Het is groen en het wemelt van de vogels. We lunchen in een vogelkijkhut, waar we zelfs met 10 personen in passen.
Ijssel
Omdat we nogal aan de vroege kant zijn, komt iemand op het lumineuze idee het Zalkervoetveer te nemen naar de andere kant van de IJssel en in Zalk koffie te drinken. Het voetveer verbindt twee nederzettingen die altijd al een eenheid zijn geweest: Zalk en Veecaten. De IJssel vormde eeuwenlang een belemmering voor de bewoners van Veecaten, die in Zalk ter kerke gingen. Het voetveer is voor hen een vast onderdeel van het “kerkepad” geworden. Wij kiezen het kerkepad naar het café in Zalk, waar we ons te goed doen aan een lekkernij uit vervlogen tijden: de zogenaamde “Boffert”. Terug nemen we wederom het voetveer en beginnen aan de laatste etappe naar het station van Zwolle. Hoewel het met de regen meeviel vandaag, regent het nu toch wat harder en komen de regenbroeken en paraplu’s tevoorschijn. Heb ik mooi de kans mijn stormparaplu uit te testen. En ….. het is een uitkomst. De paraplu gedraagt zich prima in wind en regen.
Op het station van Zwolle, gaan we uiteindelijk uit elkaar. Verkwikt, verfrist en opgeschoond. Ik kan niet anders zeggen, we hebben vandaag weer eens geboft.
Boffert

 

