Van Krommenie naar Halfweg

Paa_2
Aan Krommenie bewaarden Jos en ik geen geweldige herinneringen. Vorige keer was het stuk door de stad naar het station, echt de druppel die de vermoeidheidsemmer deed overlopen. En dat wilden we vandaag niet. We wilden een frisse start. We begonnen deze etappe dan ook met een korte rit per bus, naar het punt waar we vorige keer waren geëindigd. Dat scheelde ons zo maar twee kilometer naargeestigheid.
De etappe van het Noordhollandpad van vandaag stond in het teken van dijken. Middeleeuwse-, hoge-, lage- en zeedijken. Ik wist niet van het bestaan van zoveel soorten en maten. Ondanks de vliegtuigen en de oprukkende steden, was dit toch een rustiger en landelijker stuk  Noordhollandpad dan het vorige.

Vliegtuig_framed
We lopen langs onderdelen van de Stelling van Amsterdam. De verdedigende kracht van deze Stelling, die aangelegd werd tussen 1880 en 1920, was gebaseerd op het onder water zetten (inunderen) van grote stukken land om de vijand op afstand te houden. Via een ingenieus systeem van sluizen en dammen kon een gebied buiten de cirkel, die begrensd werd door de lijn Edam -Purmerend – Knollendam – Uitgeest – Beverwijk – Spaarndam – Hoofddorp – Westeinderplassen – Uithoorn – Abcoude – Weesp, binnen twee dagen onder water worden gezet. Het is er gelukkig nooit van gekomen.

Stelling_framed
Bij het Noordzeekanaal in Buitenhuizen nemen we de pont naar Spaarnwoude. Hier trekken we door de polderbossen. Het laatste stuk naar Halfweg voert langs verruigde veenweiden en verlande dijkdoorbraken.
In Halfweg nemen we de eerste de beste bus naar Amsterdam. Met nog een overstap in een voor ons onbekend stadsdeel komen we dan bij het Centraal Station, waar onze wegen zich scheiden.

Dijk_framed_2

Advertenties