Vrijdag in Amersfoort

Muurhuizen

Blauwe_ramen
Hoe vaak kwam ik in mijn leven al niet langs Amersfoort? Iedere reis van en naar de Randstad voert langs Amersfoort. Zelden kwam in mijn hoofd op, dat je Amersfoort ook zou kunnen bezoeken. Nu blijkt dat Thea, uit Maassluis, ongeveer even ver van Amersfoort woont als ik. En Thea en ik moeten nodig bijpraten. We spreken af in Amersfsoort, het kadastraal middelpunt van Nederland. Bijpraten doe wij bij voorkeur lopend, koffiedrinkend en etend. Een stadswandeling is dus prima geschikt. Na een lekkere bak koffie met zelfgebakken appeltaart bij De Onthaasting, gaan we op zoek naar een stadswandeling. Die vinden we bij de ANWB. De binnenstad van Amersfoort is dermate goed bewaard gebleven, dat het aanwijzen ervan tot beschermd stadsgezicht een logische stap was. Het straten- en grachtenpatroon is nog vrijwel hetzelfde als in de Middeleeuwen. Als men de huidige stadsplattegrond naast een middeleeuwse legt, zijn de overeenkomsten duidelijk te zien. Amersfoort telt zo’n 380 rijksmonumenten, 275 gemeentelijke monumenten en 16 gemeentelijke stadsgezichten. De stad behoort tot een van de grootste monumentensteden die Nederland rijk is.

Koppelpoort

Vooral de Koppelpoort, de Muurhuizen, het Hofje de Armen de Poth en de Onze Lieve Vrouwetoren zijn mooie, goed bewaarde getuigen van een ver verleden.
Vroeger dan gebruikelijk sluiten we ons dagje Amersfoort af. Ons diner bestaat dit keer uit een puntzak patat met mayo. Amersfoort maakt zich op voor de EK-wedstrijd Nederland – Frankrijk. Die willen wij ook niet missen. We gaan weer ieder ons weegs. Als ik in het vervolg langs Amersfoort reis, dan weet ik nu dat deze stad de moeite waard is.

Toren

