Een omtrekkende beweging

Suiker
Hoe je het ook wendt of keert, je zult Amsterdam tijdens het Noordhollandpad tegenkomen. Logisch lijkt me. Want wat is Noord-Holland zonder Amsterdam? Vandaag maken we een omtrekkende beweging om onze hoofdstad. Per tram en bus reizen we naar Halfweg. Bij de suikerfabriek begint de etappe. We gaan op zoek naar de beloofde "groene longen" in de etappebeschrijving. We passeren de stadsdelen Osdorp & Slotervaart en danken God voor het platteland, waar we zelf wonen. Want ook al heeft men het geprobeerd, het blijft toch een soort nepgroen. In Sloten lopen we langs de wonderlijke wereld van woonboten naar de Nieuwe Meer, waar we het voetveer naar het Amsterdamse bos nemen. Op de Bosbaan zijn roeiwedstrijden aan de gang tussen studentenverenigingen. Ik zie zo dat dit een wereld apart is, waarin wij met onze grote wandelschoenen nogal dissoneren. Goeie reden om nog even te blijven kijken.

Gemaal
Na het Amsterdamse bos, volgt een naargeestig stuk aangelegde natuur. Het is er te donker, het stinkt er en er staan deprimerende kantoorgebouwen. Gelukkig is het laatste stuk naar Ouderkerk aan de Amstel wel de moeite waard. Eerst gaan we dwars door de weilanden en vervolgens sjouwen we een stuk langs de Amstel, met prachtige optrekjes.
Bij Ouderkerk nemen we de bus en vervolgens de tram naar Amsterdam CS. De stad is oranje gekleurd en maakt zich op voor de voetbalwedstrijd van vanavond. Opnieuw danken wij God voor het platteland. Op het centraal station neem ik afscheid van Jos en trek ik een sprintje naar een trein die niet rijdt. Via vele stations en ingewikkelde overstapacties kom ik anderhalf uur later thuis dan gepland. En dank ik voor de laatste keer vandaag God voor het platteland. "Met boerenbedrog of boerenverstand, Goddank voor het platteland".
Amstel

