Theeleuten in Westerwolde

Land
Chris en ik hebben het plan opgevat een wandeling voor de Wandelpool te organiseren in Westerwolde (Groningen) en vandaag “lopen” we hem voor. In Westerwolde is een complete metamorfose aan de gang. De Ruiten Aa wordt weer aan het meanderen gebracht en daardoor ontstaat nieuwe natuur. Het is nog niet klaar, maar je kunt wel zien hoe het gaat worden.
We treffen elkaar in Vlagtwedde. Chris heeft bedacht dat we de route best kunnen voorfietsen en heeft voor mij een fiets meegenomen. Het is een goed idee, want het is eigenlijk te warm om te lopen vandaag. Van Vlagtwedde gaat de tocht naar Ter Wupping en vervolgens naar Smeerling. Bij het Theehuis van Natuurmonumenten wacht ons thee en gebak. Na een stuk bos, komen we in een typisch Groninger landschap terecht. De aardappelvelden in volle bloei, het koren op het land. Hoe anders zal dit landschap ogen als we de tocht in november lopen?
Na een kilometer of 20 is de wandeltocht wel duidelijk. Trouwens ik heb niet erg opgelet, want Chris ontpopte zich als ware Westerwolde-kenner. Nu we toch op de fiets zitten, laat Chris mij nog wat leuke plekken van de omgeving zien. Via Veelerveen, met zijn brede huizen, komen we in Vriescheloo terecht, waar we bij kennissen van Chris, met een Stee en Stoetje (B&B) thee en cake nuttigen en de bijbehorende molen bezichtingen. We fietsen via Wedde weer terug naar Vlagtwedde. Ook al moet ik nog twee dagen werken, bij mij zit het vakantiegevoel er in!
Huizen
Omdat de veenarbeiders in Veelerveen maar een klein strookje land kregen om een huis op te bouwen en ze toch ook wel een tuintje wilden hebben, bouwde men brede, ondiepe huizen. Als je de voordeur opendoet stap je zo in de keuken. En als je niet oppast, stap je zo door de achterdeur weer naar buiten.

