De loop van het Oude Diep (1)

Dsc07252

In de stijl van de “Loop van de Reest”, heeft Stichting het Drentse Landschap nu ook een lange wandelroute (123 km) uitgezet in het stroomdal van het Oude Diep. Omdat het dicht bij huis is en het relatief korte etappes zijn, kan ik de wandelingen gemakkelijk in mijn vakantiedagen inpassen als tussendoortjes. Daarbij komt dat mijn dochter, die net haar rijbewijs heeft gehaald, mij dolgraag ergens heen brengt en weer ophaalt. Ik op mijn beurt vind het prima dat ze een beetje rijervaring met mijn auto opdoet in de omgeving.
Zwanenbloemen_7

En dus liep ik vandaag etappe 1, van Echten naar Hoogeveen, met hond Boele.
Sinds de middeleeuwen hoorde de familie Van Echten tot de absolute top van de Drentse landadel. Halverwege de zeventiende eeuw liet Jonker Roelof van Echten zijn oog vallen op de venen ten oosten van Echten. Hier op het Huis te Echten bedacht hij zijn “Compagnie der 5000 morgen” die in 1631 de exploitatie van wat later Hoogeveen zou worden, ter hand nam. Van Echten liet kanaaltjes en wijken van zijn turfland enkele kilometers ten zuiden van het Huis te Echten op het Oude Diep aansluiten. De beek werd tussen Meppel en Echten uitgediept en van veel bochten ontdaan.
Ik ken het gebied rond Echten vrij goed, maar ik kom vandaag op plekken waar ik niet eerder ben geweest. Je verlaat Echten via mooie zandpaden, dan volgt een stuk bos, om vervolgens weer in opener landschap terecht te komen. De route loopt langs schouwpaden en is grotendeels onverhard. Zelfs het stuk achter de gevangenis en het ziekenhuis van Hoogeveen is verrassend groen. Het is nog maar een klein stukje door de stad, voordat je het station bereikt en daar wacht mijn dochter.
Voor meer informatie over “De loop van het Oude Diep” kun je terecht op de website: www.deloopvanhetoudediep.nl

Huis_te_echten

