Op borgtocht (4)

Menkema
Het wil niet zomeren. Ook vandaag niet op het Groningse land. Dreigende luchten zijn hier extra dreigend. Je ziet ze al van verre aankomen. Er lijkt geen ontkomen aan. Toch worden we maar een keer echt nat.
Op mijn programma: de borgen bij Uithuizen en Uithuizermeeden, respectievelijk de Menkemaborg en de Rensumaborg. Na de koffie loop ik met zes wandelaars een rondje van 9,5 kilometer rond Uithuizen. Door uitgestrekte velden met koren bereiken we de dertiende-eeuwse kerk van Oldenzijl. ’n Prachtige plek.
We lopen verder. Niets kan ons nu nog beschermen tegen de regen. Er is geen enkele schuilplek, alleen de vlakte. Op dit traject worden we dus nat, erg nat. Pas bij de Scheltkemaheerd is enige beschutting. Maar daar is het niet meer nodig, want daar schijnt de zon. Achter op het erf van de monumentale boerderij dampen we uit. We bekijken de zogenoemde peilsteen. De tekst boven de streep geeft de hoogte aan van het Winschoterpeil en beneden die streep die van het Amsterdams peil. Via Zandeweer lopen we terug naar de Menkemaborg. Na de lunch bezichtigen we de borg en de tuin. Beiden zijn aanraders. Wat een rijkdom! Meer informatie over de borg is te vinden op www.menkemaborg.nl

Rozen

Toren_5

’s Middags lopen we bij de Rensumaborg in Uithuizermeeden een korte wandeling  van 5,5 kilometer. De Rensumaborg (niet geopend voor bezoekers) is in tegenstelling tot de Menkemaborg, klein en onopvallend. Zo zou ik ook de wandelroute willen noemen. Bijzonder is de kerk, die je al van verre ziet, de uit 1250 daterende Mariakerk. De wit met blauwe kerk heeft iets mediterraans. Steeds als ik deze toren in de verte zag, tijdens andere wandelingen, dacht ik: “die moet ik eens van dichtbij zien”. En ook deze wens is nu vervuld.

Rensumaborg

 

