’n Enerverende etappe van de Loop van het Oude Diep (4)

Oude_diep
Ik loop vandaag met de hond etappe 4 (15 kilometer) van de Loop van het Oude Diep. Laurens zet me af in Pesse. Twee bochten om en we hebben direct een onaardig ogende herdershond achter ons aan. Ik pas de truc toe, die Laurens wel eens onderweg gebruikt in dergelijke situaties. Ik verzamel moed, kijk de hond diep in de ogen en probeer me nog agressiever op te stellen dan mijn tegenstander. Tussen mijn tanden door sis ik “oprotten, ga weg”. En ….. het helpt. De hond druipt af.
Bij het Nuilerveld, een stukje heide van het Drents Landschap, moet ik het terrein op. Ware het niet dat er een bordje staat “verboden voor honden”. Ik was toch eigenlijk niet van plan dit stuk over te slaan. Dus ik trek de stoute schoenen aan en ben op mijn hoede voor boze Hooglanders, gestresste schapen en kwaadwillende boswachters. Hooglanders en boswachters kom ik niet tegen en de schapen hebben duidelijk voor heter vuren gestaan. Ik moet alleen eerder van het terreintje af, omdat ik de hond met geen mogelijkheid over het steggeltje kan krijgen. Ik vervolg mijn route en loop direct tegen de volgende borden aan: verboden toegang, pas op de hond. Ik controleer het nog even. Ja, hier loopt toch echt de route.
Je kunt in zo’n geval twee dingen doen. Heel veel herrie maken. De bewoners merken je op, je knoopt een praatje aan en voor je het weet ben je er langs met hond en al. Of en die mogelijkheid kies ik: je sluipt over het terrein in de hoop dat je niet wordt opgemerkt. Het lukt. Mijn hart klopt in mijn keel.
Er volgt een rustigere episode van de wandeling. De route loopt een stuk langs het Boele
het Oude Diep, met mooie doorkijkjes en weelderig begroeide oevers. Nu nog over de vorde van zwerfkeien door de beek en dan kunnen we de VAM-berg op. Ik stuur de hond vooruit over de vorde. Ik weet niet wat er gebeurt, maar hij glijdt van een steen en gaat koppie onder. Sommige honden zijn dol op water, maar deze niet. Met het kroos op zijn kop komt hij weer boven. Ik sta nog halverwege op een grote steen, dus ik kan hem niet redden. Uiteindelijk klimt hij de kant op, schudt zich uit en doet net of er niks gebeurd is. Bovenop de VAM-berg waait hij lekker droog.
Zeker het laatste stuk van deze etappe is erg mooi. Het gebied is stil en nog niet ontdekt door de massa. Niks en niemand kom je tegen. Van niks en niemand heb je last. Ja hooguit van een onwelriekende hond.

Blinkerd

