De "eenzame" pelgrim. Jacobspad (5) Van Norg naar Rolde.

Noordche_veld
Op maandag besluit ik van Norg naar Rolde te lopen, in mijn eentje. Ik reis naar Assen, waar ik de bus naar naar Norg neem. Een privé bus wel te verstaan. Volgens de chauffeur kan het ook best druk zijn op deze lijn, maar op dit moment is dat niet het geval.  Ik ga op pad. Ik verlaat Norg, loop over het fietspad langs de Peesterstraat en ga vervolgens linksaf richting het Noordsche Veld. De heide kleurt paars. Een mooi schilderij met de dreigende wolkenlucht van vandaag erbij. In het Noordsche Veld liggen meer dan honderd grafheuvels, een urnenveld, een hunebed en een oude, met veldkeien bestrate weg. Sporen die wijzen op bewoning in de steen-, brons- en ijzertijd. Van de geschiedenis hebben de landgeiten die er lopen geen weet. Ze kijken me nieuwsgierig aan.
Na het Noordsche Veld volgt een onverharde weg naar Vries.
Es
In Vries houd ik een korte pauze bij de bakker. Want hoe het ook zij, appeltaart hoort erbij. Na Vries volgt een moedeloosmakende verharde weg naar het tunneltje aan de A28. Ook na de A28 volgt zo’n stuk onafzienbaar asfalt. Er is nu ook niemand om een gesprek mee aan te knopen. Beter idee is het om dit stuk per fiets af te leggen.
Bij Taarlo is het leed geleden en volgt het mooiste stuk van de route. Eerst een grotendeels onverharde weg naar Loon. Het stuk van Loon naar Rolde gaat over de Balloëres, over Kampsheide, langs het Tumulibosch via het traject van de oude spoorlijn Assen-Stadskanaal. Mijn einddoel vandaag is de Jacobuskerk van Rolde. De gotische kerk dateert uit het midden van de 15e eeuw. Lange tijd was onbekend wie de beschermheilige van de kerk was. Tot men in 1961 bj de restauratie een jacobsschelp vond op de plek van een zijaltaar. De kerktoren van Rolde is van verre zichtbaar en al sinds mensenheugenis een baken voor reizigers. In de kerk geniet ik van de stilte. Zo stil is het alleen maar als je alleen op pad bent.

Rolde_3

 

