De Gelderse Poort

Rijn
Ik besef ineens dat het al een hele tijd geleden is dat ik een wandelpoolwandeling buiten mijn regio heb gelopen. In een opwelling van wandelzin, geef ik mij op voor een tocht van Millingen naar Zevenaar. Ik ben mij totaal niet bewust van de wereldreis die daaraan vooraf gaat. Dat merk ik deze vrijdag. Nog eerder dan dat ik naar normaal gesproken naar mijn werk vertrek, ga ik van huis. Ik reis naar Nijmegen, waar ik Bert en de andere wandelpoolers ontmoet. Daar nemen we de bus naar Millingen aan de Rijn. Hier vertrekt de pont. De veerman is ontstemd over het feit dat we allemaal apart afrekenen en er kan dan ook geen vriendelijk woord vanaf. En dat terwijl de zon schijnt! Voor hetzelfde geld, maak je wat van je werk, denk ik dan. Wat mij betreft kan hij het heen en weer krijgen.
Peren
De tocht die volgt gaat over rivierdijken, langs uiterwaarden en polders. Boomgaarden vol dikke peren en appels. De restanten van een ver verleden zijn nog duidelijk aanwezig in de vorm van strangen. Een strang is een nevengeul van een rivier binnen een uiterwaard. Ze komen voor langs de Rijn en Maas en spelen een gunstige rol voor het waterbergend vermogen bij hoog water. Het zijn veelal half dichtgeslibde restanten van voormalige lopen van de rivieren.

We komen langs dorpen als Herwen, Aerdt en Pannerden. Een echt Hollands rivierenlandschap.  De wandeling gaat grotendeels over verharde wegen. Je moet nog wel eens de kant in voor het gemotoriseerde verkeer. De sfeer van de wandeling is prima, leuke mensen, relaxte stops. In Zevenaar pak ik de trein en duik ik weg in mijn boek. Wat kan het leven toch eenvoudig en heerlijk zijn.

Boerderij

