Wapserveen

Veeneland

Ik heb met collega’s vorige week een solextocht in de omgeving van Wapserveen gemaakt. Erg leuk, maar je bent met hele andere dingen bezig dan met het landschap. In Wapserveen liggen jeugd- herinneringen. Met mijn ouders ging ik vroeger op vakantie naar Wapserveen. We logeerden dan in Hotel Blok, dat nu een steakhouse is. Voor een boer, die een hernia had, reed dan ik wel eens de kar met melkbussen naar de melkfabriek. De boerderij en de melkfabriek zijn er nog steeds, maar hebben beiden, net als het hotel, een andere bestemming gekregen.
Ik heb nog een knapzakroute Wapserveen liggen die in twee delen te lopen is. Ik loop 12 kilometer ervan met hond op deze frisse vrijdagmiddag. Nog eens even kijken hoe het nou eigenlijk zit in Wapserveen.
Een deel van de wandeling voert door het dorp. Het grootste deel door de buitengebieden. Het Holtingerveen en het Westerzand aan de ene kant en aan de andere kant de Wapserveensche Aa en het Veeneland.
Bij het betreden van het natuurreservaat Veeneland moet ik onder het schrikdraad door en daar staat een hele imposante stier. Ik doe net of ik hem niet zie en loop in een rechte lijn naar achteren. Had ik voor deze stier op de loop gemoeten, dan had dat niet eenvoudig geworden, want het is kletsnat in dit gebied. Er werd vroeger veel turf gestoken in en rond Wapserveen, ook hier. Omdat het hier zo nat was, heeft men na de turfwinning deze grond niet als landbouwgrond in gebruik genomen maar aan haar lot overgelaten.
Met de modderspatten op mijn voorhoofd, keer ik terug bij mijn auto. Zo zit het dus in Wapserveen.

Aa
De samenkomst van de Vledder Aa en de Wapserveensche Aa

