Landgoederenroute De Wijk

Dikninge
Deze zonnige zondagmiddag leent zich prima voor een "rondje landgoederen De Wijk". De wandeling verloopt wat rommelig. Dat komt omdat er kerstmarkt is in De Wijk. In de wijde omtrek staan auto’s en overal zijn mensen. De kerstmarkt heeft meer iets weg van een braderie. De lucht van hamburgers komt me tegemoet en er is een dweilorkest. Niet echt om in kerststemming van te komen. En trouwens mijn chocoladeleter is nog niet eens op!

Het esdorp De Wijk ontstond in de twaalfde eeuw op de hoger gelegen zandgronden ten noorden van het Reestdal. Omstreeks 1325 werd op het langoed Dikninge, ten zuidwesten van de Wijk, een Benedictijner klooster gevestigd. Na het vertrek van de kloosterlingen, als gevolg van de Tachtigjarige Oorlog, werd het klooster opgeheven. Het huis Dikninge werd in 1813 opgeleverd aan de familie De Vos van Steenwijk.
Aan de westrand van De Wijk, staat het landhuis Voorwijk. Huize Voorwijk was eigendom van de familie Tonckens, maar werd al na enkele jaren verkocht aan de familie De Vos van Steenwijk.
Zwam

Ongetwijfeld het mooiste landhuis van deze omgeving staat aan de Schiphorsterweg. Het is de voormalige havezate De Havixhorst. Ook deze havezate was in handen van de familie De Vos van Steenwijk. Hier begint en eindigt mijn wandeling. En ….. wordt mijn eerste goede voornemen voor 2009 geboren. Een wandeling in de omgeving van de Havixhorst, met een bezoek aan de beeldentuin en misschien wel een lunch in de Havixhorst. Maar daar moet ik waarschijnlijk wel een deel van mijn dertiende maand voor reserveren.

Havixhorst

