De historische kuip van Gent

Haven
Om kwart voor tien loop ik in Gent. De winkels gaan net open. Het is koud, pittig koud. Het soort weer dat maakt dat je vanzelf doorstapt. Van internet heb ik een wandeling gehaald met de opwekkende titel: “Gent, bruisend authentiek”.
Mijn wandeling begint op het Sint Baafsplein, het hart van de historische “kuip”, zoals de binnenstad van Gent wordt genoemd. Op dit centrale plein staan de Sint Baafskathedraal, het Belfort en de statige schouwburg. Alleen op dit plein zou je zomaar een dag kunnen

Neuzekes_2
doorbrengen. Ik breng een bezoek aan de Sint Baafskathedraal. Echt een prachtige kerk, met op iedere vierkante meter een ontdekking. Een schilderij van Rubens, een overweldigende preekstoel en het belangrijkste werk van de Vlaamse schilderkunst van de 15e eeuw: het Lam Gods van de Gebroeders van Eyck. Het centrale thema is de verlossing van de mensheid door het kruisoffer van Christus. Het werk is geschilderd op eikenhouten panelen. Mijn wandeling voert verder langs het Gravensteen, een massieve burcht middenin het stadscentrum. Dan langs de 11e eeuwse handelshaven

Koor_2

van Gent met aan beide zijden prachtige gebouwen. Dit stuk wordt als een van de mooiste stadsgezichten van Europa bestempeld. Je kijkt je ogen uit in Gent. In de Sint-Niklaaskerk geniet ik nog even van een Afrikaans koor. Wat een feest! Zouden kerken niet veel meer gebruikt moeten worden om het leven te vieren? Waarom al die stilte en devotie? Waarom niet meer levenslust uitdragen? Ik word hier zo blij van.

Ik ga zo langzamerhand terug naar Antwerpen, waar dochterlief mij nog een rondleiding zal geven op haar werkplek. Een ding weet ik zeker: ik zal terugkeren in Gent, zeker en vast.

