Neijoarschudden in Gasselte

Ruimte
Genoeg gegeten tijdens de feestdagen. Mijn broek zegt het ook, er moeten een paar kilo’s af. Tijd om in beweging te komen. Dus op naar de Nieuwjaarswandeling van Chris en Roelie. In het Moatie in Gasselte is het een drukte van belang. Het lijkt wel of alle noordelijke Wandelpoolers zich hier vandaag verzameld hebben. Ik tel er zo’n 26. Maar misschien heb ik er een paar over het hoofd gezien.
Bij de koffie krijgen we een “neijoarsrollechie” aangeboden door Chris, voorzien van een  hartverwarmende nieuwjaarswens. Het rolletje (opgerolde wafeltje) symboliseert het opgerolde nieuwe jaar, dat zich langzaam zal uitrollen.

Kerk
Je zou haast vergeten dat je kwam om te wandelen! Roelie is bekend in Gasselte en loopt voorop. Eerst langs het mooie witte kerkje, dat ik altijd vanaf de weg heb zien liggen, maar nog nooit van dichtbij heb gezien. Verder over zandpaden, over de kale

Fles

bevroren akkers. En dan is daar ineens een onverwachte plek achter een vakantiehuisje, bij een ven. De plek voor een nieuwjaarsborrel. De flessen en de kleine glaasjes worden her en der uit rugzakken getoverd. En daar staan we dan te klinken op het nieuwe jaar. En er is niet alleen een borrel: er is ook “kese en dreuge worst”. Da’s nou weer zo’n typisch Kraster-feestje. Daar gaat mijn poging om een paar kilo kwijt te raken.

We gaan verder. De stemming zit er nu goed in. Bij een aantal mensen stijgt de alcohol naar het hoofd. Zij worden wat luidruchtig. Bij andere wandelaars zakt deze juist in de benen, waardoor het lopen zwalken wordt en een hoge steile trap een onneembare hindernis. We keren terug in Gasselte. Na de stop vervolgen wij de wandeling aan de andere kant van Gasselte, door het waterwingebied, over de Kwartjesberg naar het Drouwenerzand. Nog een schnapsstop bij een schaapskooi en dan terug naar het Moatie.

Ria_2 Nieuwe_afbeelding_3
Ik stel voor dat speciaal voor dit soort wandelingen de schoentjes-classificatie van de Wandelpool wordt uitgebreid en dat deze zogenaamde zwalktochten of BOB-wandelingen worden voorzien van een extra pictogram. Ik ben heel benieuwd hoe snel deze wandelingen vol zitten.

