’n Koninklijke wandeling

Soestdijk
Het is heel lang geleden dat ik met mijn neus tussen het hekwerk van Paleis Soestdijk door probeerde een glimp op te vangen van Koningin Juliana. Dat kleine meisje fantaseerde hoe het daar binnen zou zijn. Kroonluchters aan het plafond, dikke rode tapijten op de vloer, rondhollende lakeien en hofdames en prinsessen met kroontjes die verstoppertje spelen in de linker vleugel. Tegenwoordig is Paleis Soestdijk gewoon te bezichtigen, dus zou je er zomaar een kijkje kunnen nemen. Maar dat doe ik vandaag niet. Het sprookje moet nog maar even het sprookje blijven.
Met een overzichtelijke groep Wandelpoolers onder leiding van Marco loop ik van Amersfoort naar Baarn. Altijd leuk om in een compleet onbekende omgeving rond te sjouwen. Via de Korte en Lange duinen en Landgoed Pijnenburg komen we in Soestdijk.
Koninklije_wachtkamer_3

Na Soestdijk is het nog een klein stukje naar Baarn. In Baarn sluiten we af bij De Generaal. Dit café-restaurant is gevestigd in het prachtige oude station van Baarn. Bij de gratie van de Koningin mogen we hier maximaal een half uur aan een tafel plaatsnemen voor een drankje en dan moeten we wegwezen. Kouwe kak!
Terug naar Amersfoort dan maar. Maar voor het zover is ontdek ik op het station van Baarn een Koninklijke wachtkamer.

En ….. ik ben weer terug in het sprookje. Ik doe de deur open en daar zitten Maxima en de meisjes op de gouden trein te wachten. Maar de trein rijdt niet want de NS is met het spoor bezig. De meisjes huilen koninklijke tranen. Ze moeten net als ik gewoon met de bus naar Amersfoort.

