Achter op `t veld daor mag `k graag wezen

Bargerveen
Het Bargerveen is een van de weinige overgebleven hoogveengebieden van Nederland. Voor de turfwinning zijn grote delen afgegraven. In de loop van de twintigste eeuw werden steenkool en aardgas aangewend als brandstof en daarmee nam de vraag naar turf af. Het Bargerveen, dat als een van de laatste gebieden ontgonnen zou worden, ontsprong de dans. Dat betekende dat de bevolking in een klap werkloos was maar dat een uniek natuurgebied werd behouden.

Het was hard werken in het veen, zes dagen per week, 12 uur per dag. In de verzengende hitte van de zomer of in de koude, gure winter. Erg veel bescherming bood het veen niet. Ook vandaag niet, wanneer ik een deel van een wandeling voorloop. Het is er stil, muisstil. Ik hoor alleen de wind, een enkele vogel op het veld. Ook mensen zijn er bijna niet. Of het moeten de twee inwoners van Weiteveen zijn, die op zoek zijn naar de eerste adders en gladde slangen. Vorige week hebben ze er al een paar gezien. Vandaag is het te koud. Ze geven me nog wat tips voor de wandeling.
Ik ga verder, het verend veen onder de voeten. De stapelwolken aan de hemel, de eenzaamheid van het veld.  Ik heb ja, niks te klagen.

