Ria wandelt niet, maar fietst het Jacobspad (6)

Westerbork
Naast het boekje van Overijssels Havezatenpad staat het boekje van Het Jacobspad. Vorig jaar mee begonnen en abrupt beëindigd toen de winter haar intrede deed. Het was niet alleen de winter die ervoor zorgde dat de klad er een beetje in kwam. De etappe die voorligt is mij volledig bekend en spreekt daardoor minder aan. Toch wil ik de tocht graag afmaken. Vandaar dat ik kies voor de fiets. Het handige van het Jakobspad is dat je het kunt lopen, maar dat het ook gefietst kan worden.
Mijn maatje vandaag is de oude fiets van mijn vader. Mijn vader was geen wandelaar, hij fietste. Hij maakte ook geen verre reizen, maar genoot van het buiten zijn en vooral van de veulens in de wei. Met dit fietsje heeft hij menig Drentse Rijwielvierdaagse gereden. Vandaag fiets ik met zijn fiets van Westerbork naar Ruinen.

Goh, wat schiet dat lekker op op zo’n fiets. Je kunt zo weer een blaadje omslaan van je boekje. Ik rijd wel een paar keer verkeerd, omdat ik de bordjes gewoon over het hoofd zie en er voorbij rijd.

Linthorst_homan

Ik ga van Westerbork langs het Scharreveld, richting Beilen. Voor Beilen sla ik af naar Makkum en kom dan vervolgens op het Terhorsterzand terecht. Dat juweeltje van een heideveld aan de snelweg! Zo’n fiets biedt toch weer een totaal ander perspectief.
Ik rijd een stukje langs de snelweg, om bij Spier de A28 over te steken. Dwars door het Nationaal Park Dwingelderveld gaat mijn tocht naar Ruinen. Ik neem het fietspad door de Holtveenslenk. Ik ben hier echt heel lang niet geweest. En wat is het toch een mooi stuk! Het wordt tijd dat ik daar een wandeling organiseer. Officieel loopt het Jakobspad hier niet, maar ik heb waarschijnlijk in de vaart weer een bordje gemist en improviseer een beetje.

Holtveen

Het laatste stuk over de Dwingeloosche Heide is zoals altijd op een zonnige dag, vreselijk druk. Na een uurtje of twee, sta ik thuis weer voor de deur. Ik zet mijn maatje in de schuur. Hij doet het nog prima. Daar is ook vele jaren liefdevol voor gezorgd.

