Krentenbloesem en verse vis moet je nemen als het er is

Krent_2
In Drenthe vind je veel krentenbomen. Omstreeks 1800 werden deze door W. Munniks, hoogleraar ontleed- en plantkunde, vanuit Canada meegenomen naar Dwingeloo. In de tuin van zijn toenmalige woning, Havezate Oldengaerde, in Dwingeloo, plantte hij de boompjes.
Vandaag merk ik dat het begint te “sneeuwen” en dat betekent dat de krentenbloesem zijn beste tijd al weer heeft gehad. Je moet er snel bij zijn dit jaar.

Om nog even goed van de krentenbloesem te genieten doe ik een klein rondje Oldengaerde en de Bork. Ik zwerf een beetje door het bos, vind een niet eerder ontdekte laan met beuken en stuit vervolgens op drie betonnen palen, met een voorname ketting, er hangt een bordje aan “niet betreden, rustgebied”. Een beetje vreemd, die statige afzetting, zo middenin het bos. Als ik beter kijk zie ik achter de ketting een grafsteen. Het blijkt de familiegrafkelder van de familie Westra van Holthe te zijn. Ook nu nog wonen nazaten van deze familie op Oldengaerde en op de Bork.

Grafkelder
De van oorsprong Friese familie Westra heeft in de negentiende en twintigste eeuw een behoorlijk stempel gedrukt op het maatschappelijk leven van Dwingeloo. Dit komt door hun grote bezit aan pachtboerderijen en landerijen, maar ook door het vervullen van functies als burgemeester, collator van de de Sint-Nicolaaskerk en broeder van het Sint-Anthoniusgilde. Wat je al niet te weten komt, door zo’n ommetje.

