Blozende, bloeiende Betuwe

Schapen
De bloesem is in twee weken tijd, door het zachte weer, van niets tot alles geworden. Ik wil dolgraag een keer genieten van een bloeiende Betuwe en besluit tot actie over te gaan, voordat ik echt te laat ben.
Ik meld me bij Ronald voor een wandeling dwars door de Betuwe. Met nog twee andere wandelpoolers neem ik in Tiel de bus naar Kerk-Avezaath. We lopen vandaar eerst naar Erichem en vervolgens naar Buren. Buren siert zich graag met de titel “Oranjestad”, want in dit stadje is Willem van Oranje in 1551 gehuwd met Anna van Egmond. Ook nu nog draagt onze regerende vorstin de titel Gravin van Buren. En je herinnert je vast nog wel dat kroonprins Willem-Alexander de elfstedentocht reed als W.A. van Buren. Buren is al helemaal in “koninginnedagstemming”, oranje versierd. Of zou het altijd zo zijn in Buren?

Buren
Na koffie met appeltaart op een verfrissend winderig terras, gaat de route verder over het Aalsdijkje naar Zoelmond. Na Beusichem volgt de Lekdijk naar Culemborg. Vanaf de dijk voeren onverharde paden over de Lusthof, waar de heren van Culemborg graag verpoosden. In het centrum van Culemborg, strijken we neer op een terras. Waar het bier heerlijk smaakt.

De dorpen in de Betuwe zijn prachtig. De rose bloesem is vandaag nog volop aanwezig. Het moet toch ook heerlijk zijn met handen vol fruit, aan het eind van de zomer nogmaals midden in de Betuwe te staan? En zo gaat het steeds. De ene wandeling gaat van het verlanglijstje  af en een ander komt erbij; opdat wij nooit aan het eind van ons “wandellatijn” zijn.

Bloesem

