Het Jacobspad, uitgefietst

Ik heb even op de kaart gekeken. Het laatste stuk van het Jacobspad is voor fietsers en wandelaars vrijwel hetzelfde. Ik neem vandaag de fiets.
Het eerste stuk van Ruinen naar De Wijk vertoont wel wat afwijkingen in fiets- en wandelroute. Soms doe ik een stuk van de wandelroute op mijn fiets. Dat kan want door de regen van vorige week zijn de zandpaden goed fietsbaar. Ik weet dan ook gelijk weer waarom ik wandelen toch leuker vind.

Vanaf De Wijk is de route zo goed als nieuw voor me. Ik fiets via het landgoed Dickninge, steek de Reest over en kom in Overijssel. Na Halfweg volgt een stuk door de boswachterij Staphorst. In Rouveen verbaas ik mij over de strenge kerk, die zijn plek opeist in het dorp. De kerk heeft een naargeestige zware uitwerking op me. Snel weg hier.Kerk_rouveen_2
Na de boswachterij Staphorst wordt de route niet meer beschreven in het boekje. Je volgt de route die op de kaart staat. Absoluut geen indrukwekkend slot van het Jakobspad. Het stuk naar de A28 en ook de route naar Hasselt gaan beiden over asfalt, zowel voor de fietser als voor de wandelaar. Zeker op het laatste stuk, wordt er hard gereden. Het zijn ook nog eens hele lange stukken. Ik ben blij dat ik niet te voet ben. In Hasselt eindigt mijn pelgrimsavontuur bij de Stefanuskerk.

Van het Jakobspad vind ik vooral het deel in Groningen erg mooi. Het is te hopen dat er voor het laatste stuk een alternatief kan worden gevonden, want zeker voor de wandelaar is het afzien. Maar goed dat hoort misschien bij een pelgrimstocht. Het leven is lijden.

Hasselt

