Adellijke belevenissen op de Havixhorst

Havixhorst
In het kader van het 75-jarig bestaan organiseert Stichting Het Drentse Landschap een interessant programma bij de Havixhorst. Met een aantal "culinaire wandelaars" neem ik hieraan deel.

De Havixhorst is vanaf de 17e eeuw tot 1939 bewoond door de familie De Vos van Steenwijk. Daarna is het afwisselend in gebruik geweest als pension, vakantieoord voor jongeren en als opvangcentrum voor Vietnamese asielzoekers. In 1982 is, onder meer met steun van Het Drentse Landschap, begonnen met de restauratie, waarna het als hotel in gebruik is genomen.
Door het parkbos wandelen we eerst naar de Lokkerij. Dit ooievaarstation werd genoemd naar de familie Lokken die hier in 1981 mee begon. De ooievaar werd met uitsterven bedreigd en het stroomgebied van De Reest, was een gebied waar het voor ooievaars goed toeven was. Hierdoor werd de Lokkerij een zeer succesvolle broedkolonie. Het kleppert er lustig op los in de Lokkerij.
Ooievaars
Het tweede deel van het programma is een rondleiding door Han van Hagen. Een kunstenaar die nauw betrokken is bij de opzet van de beeldentuin van de Havixhorst. Kunstenaars zijn over het algemeen geen commercixc3xable talenten. Deze man maakt echter niet alleen promotie voor zijn eigen kunst, voor de Havixhorst en voor de beeldentuin, maar ook nog eens voor Stichting het Drentse Landschap.
Ik heb niet zo veel verstand van beelden. Eddy Roos kan ik inmiddels onderscheiden, omdat ik zijn werk erg mooi vind en vaker in het noorden ben tegen gekomen. Maar de namen die ik volgens Han Hagen moet onthouden ben ik  al weer vergeten. Wat me bijgebleven is, is dat de beeldentuin een beeld geeft van de beeldhouwkunst van de 20e eeuw en dat het een samenwerkingsverband is met Beelden aan Zee in Scheveningen. Den Haag en Drenthe gaan op een of andere manier vaker goed samen.
Roos
We sluiten af met een high tea, op het terras van de Havixhorst in de zon. Een hemelse plek, heerlijke hapjes, een kopje thee, een glaasje wijn. Er speelt iemand op een accordeon. Wat is een adellijk leven goed! 

