Met de leukste wadloopgids naar Ameland

Ria

Een oversteek naar een Waddeneiland hoort wat mij betreft bij de zomer. Thuis krijg ik niemand mee de modder in. En dus gaat Ria alleen naar Ameland. Nou heb ik wat connecties in wadloopkringen en dus ga ik alleen, maar ben en voel ik mij niet alleen.

Veel te vroeg sta ik op de veerdam in Holwerd. Van gids, Chris Kraster, nog geen spoor. Ik heb er alle vertrouwen in, dat hij op tijd opduikt. En zo gaat het. Een man, een man, een woord, een woord.

Met een leuke groep mensen stap ik het wad op. Het loopt goed vandaag, we hebben flink de vaart erin. Eerst door het slik, dan wat geulen. Een geul is vrij diep, het water stijgt tot boven de navel. Maar het is heerlijk weer en je droogt zo weer op. Onderweg vertelt Chris van alles en hij toont ons krabben en kokkels.
Aan het eind banjeren we nog door wat slik en dan zetten we voet aan wal. Bij de wasplaats poetsen we de modder van de benen en fietsen naar Nes. Daar is het goed toeven op het terras.

Ik heb nog steeds het ultieme vakantiegevoel, als ik op de boot naar de vaste wal stap. Thuis gekomen voel ik mij roder en roder worden. Volgens manlief hoef ik alleen nog maar een groen petje op te zetten om sprekend op een aardbei te lijken. Tja, van je familie moet je het hebben.

Chris
Klein

