Hoop gedoe, maar wel leuk

In Diever zijn twee brinken. De ene heet Brink en de ander niet. En zo kan het dus dat de ene helft van je wandelmaten op de ene Brink staat te wachten en de andere helft op de andere brink. Verzamelplaats is immers: Brink, Diever. Nu het besef tot mij doordringt, besluit ik de andere wandelaars maar even op te halen. Als ik brink, Brink bijna heb bereikt barst de bui los. Mijn regenjas en paraplu heb ik achtergelaten op brink zonder naam. Met de vermiste wandelaars in het vizier, schuil ik even onder een boom. Met daarin een poepende vogel.  Een goed begin is het halve werk.
Boom
Als we dan eindelijk van start kunnen, regent het nog steeds dat het giet. Gelukkig duurt het niet lang. Het grootste deel van de middag lopen we door een nog nadruppend Dievers bos. Eerst via de witte paaltjesroute, van Natuurmonumenten, door Berkenheuvel, naar het onderduikershol en via de rand van het bos terug naar Diever. Na een koffiestop bij De Walhof, doen we nog een rondje over de essen.

Omdat we nog wat tijd over hebben, gaan we op het kerkhof van Diever op zoek naar het graf van Van Giffen (1884 – 1973), de archeoloog. Wandelend door Groningen en Drenthe kom je zijn naam steeds weer tegen. In Diever, waar hij in de zomer verbleef op zijn landgoed, De Heezeberg, ligt hij begraven.
Diever

Na het diner bij De Lange, verplaatsen we ons naar het openluchttheater. Hier speelt het Shakespearetheater dit jaar Much Ado About Nothing. De toneelvereniging is in 1946 opgericht door dokter Broekema, zelf aanhanger van het werk van Shakespeare. Hij wilde de mensen in het afgelegen Drentse dorp wat vertier brengen. Tot 1979 nam hij zelf de regie voor zijn rekening. Inmiddels genieten de voorstellingen zowel in als buiten Nederland grote belangstelling.
Het vernieuwde theater, het prachtige decor, het enthousiaste spel. Alles met elkaar is het smullen. Ieder jaar opnieuw. Het gedoe meer dan waard.
(foto’s Tanneke boven, Hendrik beneden)

