Smullen in het Drents Museum

Img047
In de tuin van Borg Verhildersum in Leens maakte ik kennis met de beelden van Eddy Roos. Tot dat moment had ik eigenlijk niet zo veel met beelden. In Leens kwam daar in  een klap verandering in. Tuinen en beelden die daarin passen vind ik de ultieme combinatie. Nu Eddy Roos exposeert in het Drents museum vraag ik mij af of zijn beelden ook binnen tot hun recht komen.

“Verstilde beweging” toont 70 bronzen beelden, 200 tekeningen en fragmenten uit 42 dansfilms. De beelden trekken het meest mijn aandacht. Zo knap om in een statisch beeld beweging uit te drukken. De overzichtstentoonstelling is mooi, maar persoonlijk zie ik de beelden liever buiten, waar ze mee bewegen met de seizoenen.

Een onverwachte verrassing is de tentoonstelling Art Deco en Art Nouveau uit België. In de tentoonstelling is meubilair en serviesgoed te bewonderen van Henry van de Velde en Victor Horta. Het geplande bezoek daarna aan Ikea voelt een beetje als heiligschennis.   

