Handel in zitmatjes

Pesse
Voordat ik van start ga met een overzichtelijke club wandelpoolers hoop ik op koffie in de Pesserhof. Later blijkt dat men onze komst bij zondag in de agenda heeft gezet. En zo begint de wandeling zonder koffie.
Komt het daardoor dat we zo hard van start gaan? Volgens de GPS van een medewandelaar ligt het tempo in het begin op 6 kilometer per uur. Maar hardlopers zijn doodlopers en dat blijkt later als het tempo er op de natte zware zandpaden flink uit raakt.

Niet alleen een parapluutje bewijst bij tijd en wijle goede diensten vandaag. Ook een zitmatje komt goed van pas, op de vochtige bankjes. Wat is een wandelaar zonder zitmatje? Je schijnt geweldige zitmatjes te kunnen maken van autohoezen en van materiaal dat onder parketvloeren wordt geplaatst. Weer een ander zweert bij een KOMO-zak, of een regencape. Zelf zie ik onmiddellijk letterlijk een gat in de markt. Een internethandel in zitmatjes. XL-matjes voor uitdijende derrieres, loveseats voor verliefde wandelaars, groepsmatten voor wandelclubs, het vier-seizoenen matje. multipurpose matjes, die je in een handomdraai omtovert tot regenjas.

Na een wandeling langs de oostkant van het Dwingelderveld en langs de oude houtwallen van Eursinge keren we terug in de bewoonde wereld. Nu is er wel koffie. Uitgewaaid, opgefrist en met een hoofd vol ideeën keer ik huiswaarts. Ik zou zeggen houd de folder en advertenties van “Zitmat International” goed in de gaten!

