Kleisurvival

Survival1
Survival2

Loes heeft op Google Maps gekeken en denkt dat het mogelijk moet zijn via een boerenerf op de dijk van het Reitdiep terecht te komen. We zijn vertrokken uit Winsum en lopen over fietspaden richting Schouwerzijl. En het klopt, achter een boerderij gaat een pad richting dijk. We volgen het Reitdiep, klimmen over hekken, springen slootje en blijven steken in de Groninger klei. Aan de overkant van het water liep ik een paar maanden geleden nog van Warffum naar Garnwerd. Aan deze kant loopt geen pad en we moeten dan ook terug naar de dijk. Voor onze schoenen en broeken is het dan al te laat; een modderboel.

Schoenen

Bij Groot Maarslag volgen we de ossengang en brengen we een bezoek aan het kleine kerkhof. De kerk werd afgebroken in 1811.
Dan vervolgen we onze route naar Mensingeweer en Eenrum. In het café drinken we thee en eten we soep. De waard ziet ons aan voor Pieterpadlopers en toont ons trots de foto waarop hij en zijn vrouw bovenop de Sint Pietersberg staan.

Survival3

Niet dat hij het Pieterpad gelopen heeft. Het leek hem wel leuk om hier, aan ongeveer het beginpunt van het Pieterpad, een foto van het eindpunt te kunnen laten zien. Wij zijn geen Pieterpadlopers maar lopen voor ons plezier een beetje door de klein te stampen vandaag.

Het laatste stukje naar het station van Baflo, gaat over een schouwpad en over de verharde weg. Er is moed voor nodig zo modderig in de trein te stappen. Of er niets aan de hand is loop ik aan het eind van de middag ook nog door de supermarkt in mijn klei-kloffie. En mijn schoenen? Ik heb nog geen idee hoe ik die weer schoon krijg.

Klei_3

