Nooit gedacht, toch gekregen

Huize_westerbeek_2
Het plan is om op zaterdagmiddag een wandeling op de Woldberg bij Steenwijk te lopen. De wandeling begint bij het station, maar kan ook opgepakt worden bij een parkeerterrein. In de vaste veronderstelling dat ik wel weet waar het moet zijn, rijd ik vol goede moed naar de Woldberg. Geen spoor van een parkeerterrein. Ik rijd nog wat rond, maar ik kan het beginpunt van de route niet vinden. "Vrouwen en richtingsgevoel", ik hoor het u mannen denken! Omdat het nu toch eigenlijk ook te laat is, besluit ik dan maar een bekend rondje te lopen bij Frederiksoord. Dat ligt vlakbij en op de route naar huis.
In Frederiksoord is het altijd mooi. Ik loop door het Sterrebosch.  Het Sterrebosch werd aangelegd in 1766 door de schatrijke vervener Nicolaas van Heloma uit Heerenveen. Deze liet het landhuis Westerbeek (foto boven) bouwen. De aanleg van het bos rond Westerbeek gebeurde naar de tuinmode van die tijd in Franse stijl. Westerbeek kreeg een sterrenbos met een plattegrond van rechte, elkaar in een stervorm kruisende paden. Het is een parkachtig bos, met mooie oude houtwallen.

In de nacht van zaterdag op zondag valt er weer wat sneeuw. Er ligt een mooi compact tapijtje, met daaronder een venijnig laagje ijs. Het is spekglad op de Woldberg. Ik heb een andere route uitgekozen met een ander startpunt. Daar rijden we zo naar toe. Of komt dat omdat ik vandaag een man bij me heb?
En de wandeling. Een grote verrassing. Het is zo dichtbij en ik ken het niet! Door de hoogteverschillen heeft het soms wat weg van Twente. Het is een prachtige wandeling. Met bos en heide, mooie uitzichten op de heuvels van Noordwest Overijssel (hoogste punt + 26 m. NAP) en op de toren van Steenwijk. Een gebied met grafheuvels, waar kinderen van af glijden met sleetjes. De zon komt ook nog even tevoorschijn, het landschap straalt.

Woldberg_2

 

