Drenthelend door de winter (Drenthelaarpad 6)

Oude_diep
Met het Genietschap der Kuieraars loop ik vandaag van de VAM-berg, tegenwoordig beter bekend onder de naam Essent-milieuheuvel, naar Fluitenberg onder de rook van Hoogeveen.
Alweer een winterse etappe. Ik vraag me gaandeweg af of het wel verstandig is het lot zo te tarten. Voor je het weet breekt iemand een arm of been op de gladde paden. Het loopt gelukkig goed af met de verschillende uitglijders.
Het gebied dat we doorkruisen is dat van het Oude Diep. De beek kronkelt sinds een paar jaar weer door het Drentse landschap. Verder gaat onze tocht naar de Boerenveensche plassen. Via een oud zandpad lopen we naar het kerkhof van Pesse, waarvan men denkt dat Vincent van Gogh hierover schreef aan zijn broer Theo. Zeker is het evenwel niet, want Hollandscheveld heeft een kerkhof dat eveneens en misschien wel beter aan de beschrijving in de brief beantwoordt.

“Gisteren vond ik een der eigenaardigste kerkhoven die ik ooit zag, verbeeld u een stuk heide met een heg van dicht opeenstaande mastboompjes eromheen, zodat dat men menen zou dat ’t een gewoon mastbosje was. Evenwel er is een ingang – een kort laantje, en dan komt men op een aantal graven begroeid met bunt en heide. Vele gemerkt met witte palen waarop de namen staan. Ik stuur er u een croquis van naar de studie welke ik ervan schilderde. Ik ben bezig aan een andere studie van een rode zon tussen de berkjes die op een moerassig weiland staan, waar de witte avonddamp uit opstijgt, waarboven men een blauwgrijze horizonlijn van geboomte met een paar daken nog ziet.”
Gij vindt hierachter het croquis van ’t kerkhofje. De kleur is aldaar zeer eigenaardig. Het is iets schoons de echte heide op de graven te zien, de geur van terpentijn heeft iets mystieks, de donkere strook masthout die het afsluit, scheidt een tintelende lucht van de ruige grond, die in ’t algemeen een rosse kleur heeft – fauve – bruinachtig, geelachtig, doch overal met lila tonen. Het was niet makkelijk te schilderen, ik zal er verschillende effecten nog van zoeken, met sneeuw b.v. moet het zeer eigenaardig wezen.”

Met sneeuw was het inderdaad eigenaardig.

Pesse_2

 

