Bijzondere bouwsels in Bergen

C1
Het is voorjaarsvakantie. Ik ben de enige in huis die deze week niet aan het werk hoeft. Na twee dagen voorjaarsschoonmaak (het is toch geen weer voor iets anders) ben ik toe aan  ontspanning. En zo ben ik al voor half 8 op pad om af te reizen naar Castricum.

In Castricum tref ik de wandelgenoten. Sommige mensen, waaronder de organisator, heb ik al eens eerder ontmoet op een wandeling. Bijzonder hoe dat werkt in je hoofd. Je hebt iemand eens gezien op een wandeling, je vergeet hem of haar. Als je de persoon weer ziet, dan weet je precies waar het was, waar je het toen over hebt gehad en de sfeer van de wandeling. Alsof er een soort puzzel in elkaar valt.

In Castricum loop je zo de duinen in. De voorspelde regen blijft uit, het is sinds lange tijd weer eens boven nul. Zo ver boven nul, dat ik het zweet op de rug heb staan en ernaar verlang mijn jas in mijn rugzak te proppen. Toch maar niet doen.
In een flink tempo doorkruisen we het duinlandschap. Het brengt me terug bij mijn kindertijd in Den Haag. Ik fietste met mijn vader naar Kijkduin. Hij duwde me het laatste stukje omhoog, omdat dat best zwaar was voor een klein meisje. En dan altijd de sensatie van ineens de zee te zien liggen. Boven op het duin, aten we een ijsje. Duinen hebben iets vertrouwds voor me. Vandaag zien we geen zee. Missen doe je hem niet in het Noordhollands Duinreservaat. Het landschap bekoort toch wel.

K2
Via Egmond gaan we verder naar Bergen. In de wandeling is een rondje villapark "Meerwijk" opgenomen. Meerwijk is een buurt met Amsterdamse School woningen. De opvallendste woningen zijn de door Staal ontworpen Bark en Ark met tuinhuisje, de door Blauw ontworpen Villa Meerhoek en Meezennest van Kropholler. Het materiaalgebruik bestaat uit riet, baksteen, hout, tegels en dakpannen. Echt heel bijzonder. Maar je houdt ervan of je houdt er niet van, want een aantal wandelaars vindt de huizen foeilelijk.
Na nog wat gedronken te hebben, keer ik huiswaarts. Wat mij betreft is het voorjaar begonnen.

K4 K3

 

