Op visite bij de Provincie en wandelen door snorren en stegen

Wapen
Jantine organiseert voor het Genietschap een bezoek aan het Provinciehuis van Groningen. Ik heb geen idee wat ik me van de visite moet voorstellen en besluit het allemaal maar over me heen te laten komen. En zo sta ik om half 10 in de hal.
Een aardige mevrouw leidt ons rond. Het Provinciehuis bestaat uit een historisch deel en uit nieuwbouw. Het oude deel vindt zijn oorsprong in de oude Sint Maartensschool, die in het begin van de 17e eeuw werd omgebouwd tot Statenzaal. Op 16 juni 1602 vindt de eerste vergadering van Provinciale Staten plaats in de nieuwe Statenzaal. Na ruim vier eeuwen wordt in de Statenzaal nog altijd vergaderd. Dat geldt ook voor de Gedeputeerdenkamer.

Oudennieuw
Op 7 mei 1996 werd het nieuwe deel van het provinciehuis geopend. De opdracht voor architect Mels Crouwel was dat het gebouw openbaar, flexibel, transparant en bereikbaar moest zijn. Er is dus veel glas gebruikt in het gebouw, koffieruimtes zijn open, een deel van het gebouw wordt semi-openbaar gebruikt en het is op steenworpfstand van de Olde Grieze. Opdracht geslaagd, zou ik zo zeggen.

Akonietjes_3
Na het bezoek aan het provinciehuis neemt Tiny het programma over. Zij leidt ons door snorren, stegen en langs hofjes. Een aantal mensen uit de groep bewaart warme herinneringen aan de stad van weleer. Zij zijn er geboren, er op bezoek geweest bij oma, als vertegenwoordiger langs winkels gegaan of hebben er les gegeven op school. Er komen heel wat, zelfs pikante, verhalen los. Dat was me een wilde tijd daar vroeger in Groningen.

1332010_vanalles

