Een typisch Drentse aangelegenheid

Sneeuwkl
Als ik de deur uit ga, regent het. Gister dronk ik mijn kop koffie op de picknickbank voor het huis en had ik de deur voorzichtig op de haak gezet. Ik had zo gehoopt op nog zo’n dag.
Naarmate ik verder naar het noorden reis, klaart het op en begint het meer en meer op de dag van gister te lijken.

Cafe
Loes en Marjolein missen een afslag en arriveren iets later bij Café Brals in Langelo. Ik zit al een tijdje met mevrouw Brals te keuvelen. Ze heeft speciaal voor ons de deur van het typisch Drentse café open gedaan. “Als u zegt hoe laat u komt, dan zorg ik dat de koffie klaar staat”, had ze mij eerder die week beloofd. Mevrouw Brals is nog altijd blij dat ze in Langelo woont, ze vertelt me hoe mooi het was met de sneeuw en dat ze zelf ook graag een rondje loopt. Langelo heeft nog geen 300 inwoners. Het is zo’n dorp waar alle activiteiten in het dorpscafé plaatsvinden.

Stoeltjes
De Knapzakroute leidt ons door het mooie dorp en vervolgens naar de gasopslag. We lopen door het bos, over de es en door het stroomdal van het Oostervoortsche Diep, waarvan de meanders worden hersteld. Ook zonder sneeuw is het mooi.
Terug in het dorp vinden we het café gesloten. Zou mevrouw hebben gedacht dat wij langer over de wandeling zouden doen of had ze ons al eerder terug verwacht?

