Voorjaarsgroen en azuurblauw

Door alle comotie van gisteren is het wandelen er bij ingeschoten. Het gezin is nog in diepe slaap als ik met de hond de deur uit glip. Ik moet nodig aan mijn conditie werken en ik heb behoefte aan frisse lucht. De knapzakroute Hoogersmilde ligt op de plank en Hoogersmilde is dichtbij. Dat wordt mijn bestemming.

Ven
Ik parkeer de auto aan de Drentse Hoofdvaart bij Geeuwenbrug. Ik steek de vaart over en verdwijn in de bossen achter het AZC. De lage struiken in het bos, beginnen al aardig groen te worden. Geen mens kom ik tegen. Ik lijk wel alleen op de wereld. De boswachterij Smilde is onderdeel van het Drents-Friese Woud. Het is een productiebos met mooie vennen.

Blauwe_meer
In Hoogersmilde kom ik het bos weer uit. Ik steek de vaart over en loop er een heel stuk langs. Niet echt inspirerend. Ik passeer de kalkzandsteenfabriek. Met behulp van zandzuigers haalt de steenfabriek hier al bijna honderd jaar zand uit de ondergrond. De Achterste Plas ligt er surrealistisch bij. Een uitgestorven landschap met rechts het Leggelerveld en links dat vreemde blauwe water. Op de achtergrond de zendmast van Smilde. Via het Blauwe Meer kom ik in de Voorste Zandduinen. Het zijn stuifduinen op de overgang van het veengebied van Smilde en de hoge gronden van het Drents plateau.

Nog een paar bochten sla ik om. Ik kom uit aan de vaart, bij een vreemde verbreding. Dit is de zwaaikom, waarin schippers hun schip konden keren. In schipperstaal heet zo’n zwaaikom, een geeuw. Weet ik gelijk de herkomst van de plaatsnaam "Geeuwenbrug".   

