Da's lang geleden

Het is een uitgelezen vrijdag om te wandelen. Prachtig zonnig weer. De geplande etappe van het Zuiderzeepad gaat niet door. Maar eigenlijk ben ik helemaal op wandelen ingesteld. Dus laad ik de hond in de auto en rijd naar Dalfsen. In mijn tas het boekje van het Overijssels Havezatenpad, dat nog steeds niet "af is". Ik kies de etappe van Dalfsen naar Ommen. De minutieuze etappe-registratie zorgt ervoor dat ik uiteindelijk de hele tocht van 272 kilometer zal hebben volbracht. Enige logica in de etappes is er al lang niet meer. Tot mijn verbazing zie ik dat we de laatste etappe een jaar geleden liepen. De rest lang daar voor en van oost naar west, soms andersom. En ook niet alles achter elkaar.
Rechteren

Alhoewel ik de omgeving van Dalfsen en Ommen redelijk goed ken, kom ik toch weer op plekken waar ik niet eerder was. Bij Dalfsen zie ik in de verte kasteel Rechteren. Het ligt prachtig aan de Vecht. Het wordt nog altijd bewoond door de gravin van Rechteren – Limpurg. Wonen in een kasteel; hoe zou dat zijn? Ik hoop wel dat de gravin iemand heeft om te stofzuigen, want het is een groot kasteel. Je kunt helaas niet dicht bij het kasteel komen. Aan het eind van de dag rijd ik nog even langs om een plaatje te schieten.

De route loopt door het bos, over zandpaden met mooie boerderijen. Ik kuier een stuk over de dijk bij Hessum en in Ommen kom ik langs Havezate Het Laar. Het blijft een mooi afwisselend landschap daar tussen Dalfsen en Ommen.
Stoelen
Waterschapsbank aan de stuw in de Vecht bij Vilsteren.(Met dank aan een oplettende blogger)

 

