Beelden aan zee

Keizerstraat 

Het is lang geleden dat ik in Scheveningen was? Scheveningen is jeugdsentiment. Kijken naar de golven als het stormde of stappen in de Keizerstraat. Flaneren over de Boulevard met mooi weer en op het strand herstellen van een kater na een feest. Vis eten aan de haven, ook midden in de nacht. Het is lang geleden.

Fontein

 

Vandaag ben ik er weer eens. Ik weet waar je nog steeds gratis je auto kunt parkeren. Je moet dan wel een stukje lopen, maar daar houd ik van. Het is een echte stranddag. Zonnende mensen, bootjes op zee. Scheveningen maakt zich op voor "de wedstrijd van het jaar". Op de Boulevard voert de kleur oranje de boventoon. De fontein voor het Kurhaus spuit oranje water. Bavariajurkjes zijn in, ook bij vrouwen die er wat minder flatteus in uit komen. Maar alles kan en dat waardeer ik zo aan mijn geboortestad. Hij heeft weinig kapsones. Zolang je maar wegblijft van het Binnenhof.

 
Man

Vandaag ga ik met de familie, de Haagse tak, naar Mary Poppins. Maar voor het zover is bezoek ik het museum Beelden aan Zee. Prachtig gelegen in een duinpan, temidden van de Scheveningse gekte, ligt daar het museum. De mens – het mensbeeld – is het leidmotief in de collectie. Dat spreekt me aan. Er staan prachtige beelden. Ik ben geen kenner, maar ik zie wel dat dit een bijzondere collectie is. Het is bijna jammer dat ik deze oase moet verlaten. Buiten wacht de hitte en de drukte.
 
Op de Boulevard ontmoet ik mijn familie. Vanaf een terras hebben we goed uitzicht op de mensenmenigte. "Mensen kijken", is zo ongeveer het allerleukste om te doen op de Boulevard.

Oranje

De voorstelling van Mary Poppins is vrolijk met adembenemende decors. Alles klopt aan zo'n voorstelling. Laat dat maar aan Joop van de Ende over. Gewoon lekker om onderuit gezakt naar te kijken.
Precies om half 9 kunnen we in de foyer kijken naar de finalewedstrijd, op groot scherm. Na een kwartier heb ik het wel gezien en loop ik door de uitgestorven straten terug naar mijn auto. De wedstrijd volg ik verder op de radio. Ze verliezen, maar mijn dag kon al niet meer stuk.

